Polskie marki kosmetyków. Kilka z pewnością Cię zaskoczy!

2022-06-20 14:25:56
Autor: Alicja Górska
Zwiększone zainteresowanie lokalnymi produktami dosięgnęło również kosmetyki. Coraz chętniej interesujemy się rodzimymi projektami branży beauty. Wpływ na to ma nie tylko chęć finansowego wspierania rodzimych inwestycji, ale też kwestie ekologiczne. Wiele lokalnych marek deklaruje wykorzystywanie wyłącznie lokalnych produktów, co przekłada się na zmniejszenie udziału transportu w produkcji, a więc ograniczenie emisji spalin. Niestety, mnóstwo polskich marek wciąż pozostaje nieznanych szerokiemu gronu odbiorców, stłamszona intensywnymi działaniami marketingowymi wielkich międzynarodowych korporacji. Sprawdź, jak wygląda Twoja znajomość rodzimego rynku i poznaj naszą listę wybranych polskich marek kosmetycznych!
123RF
W skrócie
  • Kupowanie polskich kosmetyków to nie tylko ekonomiczny patriotyzm. To również działanie proekologiczne oraz pewność realizacji najwyższych standardów.
  • By rozpoznać polski kosmetyk warto zwrócić uwagę na numer EAN, dane kontaktowe do producenta oraz specjalne certyfikaty rządowe.
  • Lista polskich producentów kosmetyków stale rośnie, dlatego warto zapisać sobie poniższe zestawienie i wrócić do niego za jakiś czas. Z pewnością pojawią się na niej nowe pozycje!

Dlaczego warto wspierać polskie marki kosmetyczne?

Oczywistym argumentem przemawiającym za kupowaniem polskich produktów jest wspieranie rodzimej gospodarki. Im większa sprzedaż danej firmy, tym większe perspektywy rozwojowe i więcej miejsc pracy. Pieniądz wydawany na miejscu, również na miejscu zostaje. Tak naprawdę kupując produkty lokalne, dbasz nie tylko o komfort finansowy innych, ale pośrednio również o własny. Lokalny patriotyzm ekonomiczny to jednak niejedyny argument przemawiający za wybieraniem produkowanych w kraju kosmetyków.

Produkowane na miejscu kosmetyki są dużo bardziej godne zaufania. Dlaczego? Standardy produkcyjne na całym świecie niezwykle się różnią. Stężenia dodatków chemicznych, które w jednym kraju są dopuszczalne, w innym stanowią wielokrotne przekroczenie normy. Na polskie wymogi dotyczące norm produkcyjnych wpływa nie tylko nasze własne prawo, ale też prawo unijne, a to oznacza często naprawdę wyśrubowane oczekiwania. Zwłaszcza dzisiaj, kiedy UE zintensyfikowało działania proekologiczne.

Kupowanie produktów polskich marek kosmetycznych to też pośrednio działania sprzyjające środowisku. Nawet ze względów ekonomicznych, jeżeli nie proekologicznych, właściciele firm starają się znaleźć jakościowe substancje możliwie blisko swojej działalności (w końcu transport, zwłaszcza dzisiaj, też sporo kosztuje). Importowanie produktów z odległych krajów wiąże się ze zwiększonymi emisjami gazów, więc zawężenie terenu pozyskiwania składników je ogranicza.

Ciekawą perspektywą wydają się również lokalne potrzeby skóry. Wpływa na to skład chemiczny otoczenia, czy po prostu średnia roczna ilość słońca. Formuły kosmetyków tworzone są w określonym środowisku i często realizują potrzeby właśnie tego środowiska. Dobrym przykładem mogą być tu kosmetyki wybielające, które ze względów kulturowych cieszą się ogromną popularnością w krajach azjatyckich, podczas gdy w Polsce nie budzą aż takiego zainteresowania.

Jak rozpoznać polskie kosmetyki?

Niestety, polska marka kosmetyków wcale nie musi mieć polsko brzmiącej nazwy (co zresztą da się zauważyć niżej, w przykładach poszczególnych marek). Co więcej, czasami pod pozornie polskim słowem kryje się całkowicie zagraniczny kapitał. Jak więc rozpoznać polską markę?

Dobrą podpowiedzią będzie kod EAN, czyli liczby przy kodzie kreskowym. Jeżeli pierwsze trzy cyfry to 590, oznacza to, że dana rzecz została wyprodukowana w Polsce. Niestety, to jednak nie wystarczy. Sęk w tym, że w Polsce produkowane są nie tylko produkty rodzimych marek, dlatego samo odczytanie kodu to za mało.

Co jeszcze można więc zrobić? Warto odszukać na opakowaniu dane teleadresowe producenta. Innym sposobem jest stawianie na lokalne certyfikaty, jak:

  • wspierany przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi certyfikat "Produkt polski";

  • potwierdzany przez Europejskie Centrum Jakości i Promocji znak "Wyprodukowano w Polsce".

Polskie kremy do twarzy i kosmetyki pielęgnacyjne. Zadbaj o skórę lokalnie!

  • Larens - to marka łącząca w sobie najlepsze cechy natury oraz nauki. Nad formułami jej kosmoceutyków do pielęgnacji skóry twarzy i ciała pracują naukowy z wewnętrznej Rady Naukowej WellU. Larens ma na koncie wiele sukcesów i nagród branżowych. Szczególnie ceniony jest za produkty przeciwstarzeniowe, przeznaczone do cery problematycznej i z bliznami. Warto tutaj zaznaczyć, że marka Larens należy do grupy WellU, której kapitał jest nie polski, lecz polsko-szwajcarski.

  • Dr Irena Eris - to producent kosmetyków z 40-letnim stażem, w którego portfelu znajdują się takie marki, jak Dr Irena Eris, Pharmaceris, Emotopic, Lirene i Under Twenty. Poza działalność produkcji kosmetyków, oferuje również klientom hotele i SPA. Jako pierwsza i jedyna dotąd polska firma włączona została do prestiżowego Comité Colbert – stowarzyszenia najbardziej luksusowych marek (należą do niego np. Dior, Chanel, czy Louis Vuitton).

  • Bielenda Kosmetyki – firma powstała w 1990 roku. Posiada szeroką ofertę kosmetyków pielęgnacyjnych. Specjalizuje się w produktach naturalnych. Jak wskazują jej przedstawiciele, Bielenda jest wierna idei poszukiwania najbardziej skutecznego i przyjaznego skórze połączenia najwyższej jakości naturalnych składników z osiągnięciami zaawansowanej biotechnologii. Do portfolio firmy zalicza się nie tylko marka o tej samej nazwie, ale również marki: Dermika, Soraya, BodyBoom, FaceBoom, BabyBoom i SupremeLab.

  • Ziaja – firma Ziaja powstała w 1989 roku. Jej pierwszym produktem był krem oliwkowy, który zresztą znajduje się w ofercie marki aż do dzisiaj. Obecnie w portfolio Ziaja znaleźć można około 1200 produktów, z których wiele ma nie tylko naturalny, ale i wegański skład. Ziaja nie testuje kosmetyków na zwierzętach i ogranicza w składzie konserwanty. Jak wskazuje na swojej stronie, jest liderem na polskim rynku kosmetycznym w zakresie pielęgnacji twarzy, ciała oraz higieny intymnej. Eksport produktów Ziaja odbywa się do ponad 30 państw w samej Europie.

  • Orientana – powstała 10 lat temu dzięki Annie Wasilewskiej, która zainspirowana podróżami po Azji, postanowiła wykorzystać zdobytą wiedzą w praktyce. Kosmetyki Orientana to dzisiaj portfolio około 100 produktów naturalnych, bez parabenów, silikonów, oleju mineralnego, PEG-ów, parafiny, czy SLS/SLES/ALS. Produkty marki powstają w zgodzie z zasadami Ajurwedy; tam, gdzie to możliwe, zawierają świeże zioła; nie są testowane na zwierzętach, a wszystkie składniki, które są pochodzenia odzwierzęcego, firma pozyskuje bez szkody dla istot żywych. Zdecydowana większość produktów kosmetyków Orientana jest zresztą wegańska.

Kosmetyki kolorowe polskiej marki? Jest w czym wybierać!

  • Eveline Cosmetics - największy polski producent kosmetyków. Popularność zyskał przede wszystkim za sprawą kosmetyków kolorowych, zwłaszcza do rzęs, ale w swoim portfolio ma propozycje z niemal każdej kategorii. W 2020 roku Eveline dołączyło do ogranizacji PETA. Marka sprzedaje rocznie blisko 70 milionów produktów, z czego aż 80% poza granicami Polski. Dostępna jest aktualnie w ponad 70 krajach na świecie.

  • Paese - polska marka kosmetyków kolorowych, która szczyci się posiadaniem własnego laboratorium oraz linii produkcyjnej. Jej misją jest łączenie makijażu z pielęgnacją, by możliwie ograniczyć czas potrzebny na codzienne rytuały. Aktualnie produkty Paese dostępne są w 50 krajach świata.

  • Marion - ta polska firma rodzinna koncentruje się przede wszystkim na produkcji farb do włosów oraz szamponów koloryzacyjnych. Wysokie standardy produkcyjne potwierdzone wieloma certyfikatami i atrakcyjne ceny sprawiły, że marka cieszy się uznaniem nie tylko w Polsce, ale też w ponad 30 innych krajach na świecie.

  • Wibo – założona tuż po transformacji ustrojowej marka oferuje przede wszystkim kosmetyki kolorowe. Jej misją jest tworzenie propozycji dla wszystkich kobiet, w przystępnych cenach. Pierwszym typem produktów, jakie wyszły pod szyldem firmy, były lakiery do paznokci. Aktualnie z oferty Wibo korzystać mogą mieszkańcy ponad 30 krajów na całym świecie, głównie w Europie. Do Wibo należy również Lovely, adresowane głównie do nastolatek.

  • Pierre René – chociaż nazwa wskazywałaby na pochodzenie francuskie, jest to marka polska. Firma szczyci się tym, że jej produkty łączą właściwości pielęgnacyjne i odżywcze z upiększającymi, a także, że możliwie ogranicza w składzie substancje potencjalnie alergizujące. W ofercie marki Pierre René znaleźć można kosmetyki kolorowe do twarzy, ale też do paznokci (również lakiery hybrydowe). Produkty firmy dostępne są w ponad 35 krajach na świecie.

  • Inglot – imponująca oferta 2500 produktów tej polskiej marki dostępna jest w ponad 90 krajach świata. Firma może się pochwalić nie tylko wieloma nagrodami branżowymi, ale też współpracami ze znanymi projektantami i domami modowymi, jak np. Kenzo; czy też partnerstwem makijażowym dla wielu znanych produkcji brodwayowskich („Mamma Mia!”, „Chicago”, „Wicked”). Inglot znajduje się na liście PETA (jest marką crulety free), a 60% jej asortymentu jest wegańska.

  • Bell – ta polska marka kosmetyków kolorowych, która jest obecna na rynku od ponad 30 lat, stawia na połączenie możliwie wysokiej jakości z atrakcyjną ceną. Pierwszym produktem Bell była szminka, dopiero później dołączyły do niej innego typu produkty. Jako jedna z pierwszych marek w Polsce wprowadziła na rynek linię kosmetyków hipoalergicznych, z których dzisiaj jest wciąż najbardziej rozpoznawalna. Kosmetyki Bell dostępne są w ponad 61 krajach na 5 kontynentach!

  • Joko – pierwsze produkty tej polskiej marki pojawiły się na rynku w 1995 roku. Początkowo w ofercie znajdowały się przede wszystkim kosmetyki prasowane – cienie, pudry, róże, z czasem dołączyły do nich pomadki, błyszczyki i tusze do rzęs. Joko współpracuje z producentami zagranicznymi, z Włoch oraz Francji. Marka chwali się przede wszystkim swoją innowacyjnością i stosowaniem nowoczesnych rozwiązań technologicznych.

  • Vipera – marka powstała w 1988 roku. Oferuje kosmetyki kolorowe o zróżnicowanym przeznaczeniu – dostosowane do potrzeb każdej skóry. Vipera chwali się wsłuchiwaniem w kobiece potrzeby i odpowiadaniem na nie. Marka posiada certyfikat GMP oraz zyskała wiele nagród branżowych na innowacyjność i jakość. Dodatkowo wspiera Fundację Piękniejsze Życie opiekującą się pacjentkami specjalistycznych oddziałów onkologicznych.

  • Verona Products Professional – do powstałej w 2003 roku firmy należą takie marki, jak Ingrid, czy Vollare. W sumie oferuje ponad 1000 produktów, które łączą liczne nagrody i certyfikaty, pełne bezpieczeństwo kosmetyków oraz przyjazność weganom i wegetarianom. Kosmetyki marek Verona Products Professional nie są testowane na zwierzętach. Eksportowane są do 60 krajów na świecie.

  • AVA – Laboratorium Kosmetyczne AVA to jedna z najstarszych polskich firm kosmetycznych. Powstała jeszcze w 1961 roku. Oferuje przede wszystkim kosmetyki do pielęgnacji ciała oraz twarzy. AVA jako pierwsza polska firma certyfikowała zakład i kosmetyki w międzynarodowej jednostce ECOCERT, co potwierdza naturalny i ekologiczny charakter jej produktów. Kosmetyki AVA znaleźć można w sklepach w 30 krajach na całym świecie.

Polskie marki kosmetyków naturalnych

  • Sylveco - do portfela firmy należą takie marki, jak Sylveco, Biolaven, Vianek, Aloesove, Duetus czy Rosadia. Tym, co łączy je wszystkie, jest naturalny skład. Co więcej, firma szczyci się skupieniem na lokalnej florze - zwłaszcza polskich ziołach.

  • Mokosh - polska, rodzinna firma założona przez Annę Didiuk oraz Annę Rutkowską-Didiuk. Swoją nazwę zawdzięcza starosłowiańskiej bogini Mokosz, która patronowała ziemi i urodzajowi. W duchy prastarych wierzeń marka Mokosh czerpie swoje kosmetyczne formuły z natury. Na uznanie (potwierdzone długą listą nagród) zapracowała dzięki wysokiej jakości oraz perfekcyjnej kompozycji konsystencji i zapachów.

  • Yope - polska, rodzinna marka założona przez małżeństwo podchodzące z pasją do ekologii i łagodnego składu kosmetyków naturalnych do pielęgnacji ciała, włosów oraz do czyszczenia domu. Kosmetyki marki można rozpoznać dzięki spójnej charakterystycznej szacie graficznej — na każdym opakowaniu widnieje rysunek sympatycznego zwierzęcia oddającego się pielęgnacji lub sprzątaniu domu. Kosmetyki Yope mogą się pochwalić certyfikatami Ecocert i fundacji Viva!

  • Mydlarnia Cztery Szpaki - marka zarejestrowana w 2019 roku, tworząca rzemieślnicze naturalne kosmetyki. Szczególną uwagę mydlarnia przykłada do łatwości aplikacji, prostych, sprawdzonych, naturalnych składów, przyjazności dla skóry człowieka. Dlatego w ofercie Mydlarni Cztery Szpaki znajdziesz kosmetyki, które swoim składem odpowiadają na potrzeby osób o skórze wrażliwej, problematycznej. Z dbałości o środowisko marka Cztery Szpaki stosuje szklane opakowania, np. dla swoich dezodorantów w kremie. Aby ulżyć cierpieniu zwierząt, produkty Mydlarni Cztery szpaki nie zawierają składników pochodzenia zwierzęcego.

  • Alkemie – marka zarejestrowana została w 2014 roku, ale doświadczenie branżowe jej założycieli jest znacznie dłuższe. Przedstawiciele firmy zachwalają ją jako połączenie wielowiekowych tradycji z osiągnięciami współczesnych profesorów oraz odkryciami kosmetologicznymi. Według filozofii Alkemie kosmetyk powinien być pokarmem dla skóry. W składzie produktów marki znaleźć można wyłącznie najnowocześniejsze surowce, pochodzące ze zrównoważonych, ekologicznych źródeł, których skuteczność potwierdzona została badaniami klinicznymi. Alkemie jako pierwsza firma stworzyła kompletne SPA dla wegetarian i wegan.

  • Namera – skupia wokół siebie marki kosmetyczne takie, jak Nacomi (kosmetyki naturalne i ekologiczne do pielęgnacji), Fluff (naturalne, wegańskie kosmetyki pielęgnacyjne o wyjątkowych zapachach), czy TrustMySister (produkty do włosów). Wszystkie z wymienionych marek bardzo szybko zjednały sobie przychylność odbiorców. O tym, dlaczego część zespołu medme sklep tak ceni sobie Nacomi, możecie przeczytać TUTAJ.

  • BeBio – marka stworzona przez Ewę Chodakowską. W składzie jej produktów znajduje się ponad 99% składników pochodzenia naturalnego. Ponadto w produkcji kosmetyków BeBio stosowana jest woda dejonizowana, odzyskiwana we własnej oczyszczalni ścieków. Opakowania po artykułach BeBio nadają się do recyklingu. Wszystkie kosmetyki marki są również wegańskie i nietestowane na zwierzętach.2

  • Annabelle Minerals – powstała w 2012 roku za sprawą Anny Szczerby. Początkowo w ofercie marki znajdowały się przede wszystkim podkłady, róże oraz korektory, jednak z czasem portfolio firmy rozszerzyło się o cienie do powiek oraz akcesoria do makijażu. Produkty Annabelle Minerals nie są testowane na zwierzętach, gwarantują ochronę przed UVA oraz UVB, w 100% składają się z substancji mineralnych. Do przygotowania produktu używane są tylko… 4 składniki!

  • Hagi Cosmetics – to rodzinna firma produkująca kosmetyki naturalne. Zarejestrowana została w 2020 roku. Nazwa marka pochodzi od imion jej założycielek (mamy - Hanny - oraz dwóch jej córek - Agaty i Gabrieli). Wszystkie receptury kosmetyków Hagi są autorskie, a same produkty wytwarzane z ręcznie w prywatnym laboratorium pośrodku łąki. Ciekawym projektem z portfolio Hagi są kosmetyki Phases - dostosowane do kobiecego cyklu.

Polskie marki kosmetyczne dla mężczyzn

  • Zew - marka czerpiąca inspirację z wędrówek po górskich, bieszczadzkich szlakach. Swoją historię rozpoczęła od wynalezienia uniwersalnego mydła do twarzy, ciała i włosów. Produkt w kostce umożliwia użycie go z minimalną ilością wody, co może się okazać szczególnie pomocne w czasie górskiej eskapady. Obecna oferta marki bogata jest w balsamy, mydła, olejki do brody, akcesoria np. szczotki, rollery, maszynki i pędzle do golenia, a także szczoteczki i pasty do zębów.

  • Cyrulicy - polska marka słynąca przede wszystkim z olejków do brody, które służą nie tylko odżywieniu i pielęgnacji tego typu włosów, ale również sprawiają, że zarost pachnie prawdziwie męskimi zapachami np. tygrysi olejek do brody łączy aromaty fiołków, bazylii i kumkwata. Olejki marki Cyrulicy to idealny pomysł, aby odżywić brodę witaminami, zmiękczyć ją, przed czesaniem i stylizacją. Producent ma w swojej ofercie również preparaty i akcesoria do pielęgnacji i stylizacji męskiego zarostu: kartacze, szczotki, rollery do brody.

  • RareCraft - prawdziwie rzemieślnicza marka, której wszystkie produkty są wytwarzane ręcznie. RareCraft tworzy swoje kosmetyki naturalne w krakowskiej mydlarni. Marka działa w duchu zero waste, dlatego stara się wykorzystywać powtórnie wszelkie produkty uboczne produkcji kosmetyków oraz korzysta z kartonów do pakowania, znajdując dla nich kolejne zastosowania. W ofercie RareCraft znajdziesz dezodoranty w kremie i w sprayu, olejki do brody, mydła, kremy, a także akcesoria np. szczotki i rollery.

Młode polskie marki kosmetyczne. Zmiana, której warto dać szansę!

Na naszej liście polskich marek kosmetycznych z pewnością brakuje wielu propozycji, dlatego będziemy ją stale rozwijać. Już teraz jednak jest w czym przebierać. Niezależnie od tego, czy szukasz czegoś do pielęgnacji twarzy i ciała, czy cudownie pachnącego środka do kąpieli albo naturalnego kosmetyku do makijażu - z pewnością znajdziesz coś dla siebie. Młode marki to świeżość podejścia i ogrom pasji prywatnych osób, które często poświęciły całe lata na to, by stworzyć swoje pierwsze, prawdziwie skuteczne produkty; chętne na wymianę myśli, otwarte na komentarze z zewnątrz. Pamiętaj, nie zamykaj się jedynie w świecie wielkich koncernów. Żadna marka nie zaczynała z wieloletnim stażem, prawda?

Bibliografia

  • Andrzejewska, O. (2004). Atrakcyjny, wyjątkowy, nowoczesny: Polski rynek kosmetyków. Nowe Życie Gospodarcze, (9), 21-22.
  • Rybowska, A. (2015). Konsumpcjonizm na rynku kosmetyków. Marketing i Zarządzanie, (38), 77-87.
Alicja Górska
Artykuł napisany przez
Alicja Górska
Absolwentka twórczego pisania, filmoznawstwa oraz edytorstwa tekstów literackich i użytkowych; doktorantka UŁ, publicystka, krytyczka, blogerka; copywriterka i specjalistka SEO. Od 2021 związana z projektem medmesklep.pl. Specjalizuje się w artykułach związanych z szeroko pojętą kulturą, nowymi technologiami oraz kobiecością. Prywatnie amatorka wszelakich tekstów kultury - od "Among Us" po "Death Stranding", od kina klasy B po perełki z Sundance, od młodzieżowego fantasty po southern gothic czy Prousta.
Pokaż więcej