Oznaczenia produktów ekologicznych. Bio, eko, organic - czym się różnią? Jak je rozpoznać?

2022-01-04 15:53:58
Autor: Dagmara Pawlik
Troska o przyszłość planety oraz o własne zdrowia skłania coraz większą grupę ludzi do zainteresowania się produktami ekologicznymi. Zachętą jest również to, że produkty ekologiczne stają się łatwiej dostępne - nie tylko w specjalnych sklepach ze zdrową żywnością, ale także na półkach marketów.
123RF
W skrócie
  • W sklepach pojawia się coraz więcej produktów oznaczanych jako ekologiczne. Niestety, nie wszystkie deklaracje producentów są w tym względzie prawdziwe, lecz stanowią triki marketingowe i tzw. ekościemy (ang. greenwashing).
  • Produkty eko, bio i organic różnią się stopniem wpływu na środowisku. Najbardziej restrykcyjne zasady dotyczą artykułów organicznych.
  • By mieć pewność, że kupuje się prawdziwie ekologiczne produkty, należy zwracać uwagę nie tylko na zielone symbole umieszczane na opakowaniu, ale też czytać etykiety i weryfikować podmioty certyfikujące.

Osoby, które dopiero wdrażają zdrowszą dietę i naturalną pielęgnację, często zastanawiają się, czym różnią się najczęściej pojawiające się na produktach oznaczenia: bio, eko czy organic. Warto poznać specyfikę żywności ekologicznej i naturalnych kosmetyków oraz poznać wymagania, jakie muszą spełniać certyfikowane wyroby, by stać się bardziej świadomym konsumentem!

Moda na produkty ekologiczne - jak je kupować, żeby się nie nabrać? O greenwashingu

Czy każdy produkt i działanie firm reklamowane jako ekologiczne rzeczywiście takie są? Okazuje się, że niekoniecznie, a marketing ukierunkowany na wykazanie braku negatywnego wpływu na środowisko to jedynie sposób, by podnosić renomę danego produktu. To zjawisko doczekało się nawet swojego określenia - greenwasching to w wolnym tłumaczeniu "ekościema" lub "zielone kłamstwo" i niestety możemy łatwo paść jego ofiarą.

W przypadku żywności ekologicznej z greenwaschingiem mamy do czynienia najczęściej, gdy producenci nielegalnie posługują się ekoznakami lub deklarują posiadanie certyfikatów. Podane na etykiecie informacje wprowadzają klienta w błąd lub są nieprecyzyjne. Zjawisko ekościemy dotyczy jednak nie tylko produktów spożywczych, ale także opakowań, które co prawda są biodegradowalne, jak deklaruje producent na paczkowanych produktach ekologicznych, wyprodukowanych jednak bez należytej dbałości o środowisko - pominięta zostaje kwestia śladu ekologicznego, związanego z ich produkcją. Inny przykład greenwaschingu to redukcja kosztów ukryta pod pozorem troski o środowisko.

Czy da się uniknąć fałszywych produktów ekologicznych? Z pewnością warto uważnie przyglądać się symbolom na opakowaniach i wybierać tylko produkty oznaczone certyfikatami, które rozpoznajemy. Pamiętajmy również, że bez względu na deklaracje producentów, najważniejszy jest skład produktu.

Eko - co to znaczy? Jakie wymogi musi spełnić produkt, by być eko?

Coraz więcej osób poszukuje żywności ekologicznej i produktów ekologicznych, ale czy na pewno właściwie rozumiemy to modne ostatnio pojęcie? Artykuły eko muszą powstawać z poszanowaniem środowiska i zasad ekonomicznego wykorzystania zasobów naturalnych. Procesy produkcyjne nie mogą zagrażać żadnemu ekosystemowi i muszą być zgodne z kryteriami dotyczącymi ochrony środowiska. Pożądane jest wręcz wspieranie zagrożonych gatunków roślin i zwierząt.

Firmy przyjazne środowisku chętnie chwalą się uzyskaniem certyfikatu ekologicznego na etykiecie. Warto umieć rozpoznać kilka najpopularniejszych symboli, którymi opatrywane są produkty ekologiczne:

  • logo produkcji ekologicznej, czyli listek z białych gwiazdek na zielonym tle. Oznaczenie jest przyznawane przez Komisję Europejską wyłącznie produktom powstającym na terenie państw członkowskich. Unijne logo produkcji ekologicznej jest dla konsumentów sygnałem, że żywność pochodzi z terenu UE, spełnia obowiązujące normy wspólnotowe i jest wytwarzana jest zgodnie z zasadami rolnictwa ekologicznego. Takie oznaczenie znaleźć można m.in. na suplementach marki Bobica albo Natto.
  • oznaczenie Ecolabel przyznawane przez Komisję Europejską dla produktów i usług, które w trakcie całego życia wyrobu, mają ograniczony wpływ na środowisko. Brany pod uwagę jest sposób pozyskiwania surowców, produkcja, pakowanie, transport, a także sposób utylizacji. Z oznaczenia Ecolabel są wyłączone produkty spożywcze, farmaceutyczne i medyczne. Podobnym oznaczeniem mogą pochwalić się takie marki kosmetyków i chemii, jak Yope, czy Ludwik.
  • Certyfikat FSC - przyznawany przez międzynarodową organizację non-profit Forest Stewardship Council. Jest to znak ekologiczny stosowany w odniesieniu do produktów leśnych - przede wszystkim artykułów wytwarzanych z drewna, ale także syropu klonowego czy kauczuku. Wytyczne FSC dotyczą sposobu pozyskiwania drewna z uwzględnieniem uwarunkowań społecznych, ekonomicznych i ekologicznych. W ofercie sklepu Medme FSC pochwalić mogą się wybrane produkty takiej marki higienicznej, jak np. Cheeky Panda.

Warto znać te ważne oznaczenia produktów ekologicznych i zwracać na nie uwagę podczas zakupów.

Produkty ekologiczne bio, czyli jakie? Co to znaczy bio?

Żywność oznaczona jak "bio" jest chętnie wybierana przez klientów, ponieważ powszechnie uważa się ją za korzystną dla naszego organizmu. Jest to prawda, ponieważ produkty pochodzą z rolnictwa ekologicznego, powstają bez użycia chemicznych środków ochrony roślin, a ich producenci respektują europejskie normy ekologiczne. Pojawienie się na opakowaniu napisu bio traktowane jest jako znak wyższej jakości kupowanej żywności, ale jego znaczenie jest szersze i wiąże się z harmonijnym rozwojem całej fauny i flory.

Jakich symboli należy szukać na sklepowych półkach, by mieć pewność, że kupujemy produkty bio?

  • znak BIO Polskiego Centrum Badań i Certyfikacji daje nam pewność, że produkt powstał w rolnictwie ekologicznym. Odpowiednia kontrola wytwarzania towarów i weryfikacja zobowiązań producentów to zadanie, które bierze na siebie Polskie Centrum Badań i Certyfikacji;
  • Bio-Siegel - Niemcy są jednym z państw członkowskich, z których importujemy najwięcej towarów, dlatego znak nadawany przez niemieckie Ministerstwo Środowiska możemy znaleźć również na produktach dostępnych na naszych półkach. Certyfikat wyróżnia wyroby z produkcji ekologicznych działających według unijnych kryteriów;
  • Agro Bio Test to nazwa certyfikatu oraz organizacji powstałej w 1996 roku i wywodzącej się ze Stowarzyszenia EKOLAND, które zapoczątkowało rolnictwo ekologiczne w Polsce. Agro Bio Test został zatwierdzony przez Polskie Centrum Certyfikacji w zakresie ekologicznej uprawy roślin, pszczelarstwa, przetwórstwa produktów ekologicznych oraz wprowadzania na rynek produktów importowanych.

Produkty ekologiczne "bio", zgodne z wymogami kontroli produkcji ekologicznej, zawsze powinny być właściwie oznaczone.

Artykuły oznaczone jako organic - co to znaczy? Co kryje się pod tym terminem?

Oznaczenie organic znajdujemy nie tylko na opakowaniach produktów żywnościowych, ale także kosmetykach i tekstyliach. Powinno zainteresować każdego klienta, dla którego priorytetem jest naturalny skład. W artykułach organicznych musi znajdować się przynajmniej 95% naturalnych składników. Dodatkowo w procesie produkcji firmy muszą robić wszystko, by chronić glebę przed nadmierną eksploatacją i wyjałowieniem.

Jak szukać artykułów wyprodukowanych z zachowaniem tych zasad? Dla każdego konsumenta ważne będą znaki i certyfikaty nadawane przez niezależne organizacje, wśród których znajdują się:

  • Instytut Certyfikacji Etycznych i Środowiskowych wydający certyfikat Global Organic Textile Standard. Symbol ekologiczny przeznaczony jest dla produktów tekstylnych - tkanin używanych w gospodarstwie domowym oraz ubrań. Podczas pozyskiwania surowców i produkcji materiałów muszą zostać zachowane najwyższe standardy rolnictwa ekologicznego i międzynarodowe wymagania dotyczące włókien ekologicznych. certyfikowane wyroby włókiennicze nie mogą zawierać również surowców wytworzonych przy wykorzystaniu GMO. W sklepie Medme.pl certyfikat ten posiadają np. wybrane pościele Poldaun i artykuły higieniczne Bocton.
  • ECOCERT - certyfikat wydawany przez organizację możemy znaleźć na wyrobach spożywczych, ale nie tylko. Kontroli i certyfikowaniu podlegają również tekstylia, kosmetyki i detergenty. Znak ekologiczny przyznawany jest nie tylko we Francji, z której pochodzi, ale także w Unii Europejskiej oraz około 70 krajach poza nią. W ofercie sklepu Medme ECOCERT pochwalić mogą się wybrane kosmetyki takiej marki, jak np. Sisi&Me.
  • Departament Rolnictwa Stanów Zjednoczonych (United States Department of Agriculture) odpowiedzialny za certyfikat USDA Organic - warunkami przyznania znaku jest spełnienie wymogów upraw organicznych. Wyroby muszą posiadać 95% składników naturalnych, które nie były sztucznie konserwowane, modyfikowane genetycznie czy uprawiane z wykorzystaniem nawozów syntetycznych. USDA Organic jest uznawany za jeden z najbardziej restrykcyjnych i trudnych do uzyskania certyfikatów na świecie. Spośród artykułów sklepu Medme.pl posiadają go m.in. wybrane produkty dla mam i dzieci Lansinoh.

Znak ekologiczny to nie wszystko. Co jeszcze powinno znaleźć się na opakowaniu, jeżeli produkt naprawdę jest ekologiczny?

Znaki ekologiczne to najpewniejszy sposób na rozpoznanie produktów spełniających obowiązujące normy wspólnotowe UE lub wymogi innych niezależnych organizacji. Warto szukać tych najpopularniejszych, co do których mamy pewność, że są autentyczne.

Niestety producenci często stosują loga jedynie udające znaki ekologiczne, które są elementem marketingowym. Sam znak graficzny to nie wszystko i oprócz niego warto szukać na opakowaniu dodatkowych informacji, takich jak: kompletne dane producenta, przetwórcy lub dystrybutora oraz pełna nazwa jednostki wydającej certyfikat. Jeśli chcemy sprawdzić, czy wybrana żywność ekologiczna jest autentyczna, szukajmy również napisu "Rolnictwo ekologiczne System kontroli WE" lub "produkt rolnictwa ekologicznego".

Większość świadomych konsumentów zwraca uwagę nie tylko na etykietę ekologiczną, ale szuka informacji na temat opakowania z recyklingu, testowania produktu na zwierzętach (kosmetyki beauty without cruelty), a także wybiera firmy zapewniające bezpieczne warunki pracy i godziwe wynagrodzenie. Na całym świecie rosną oczekiwania związane z etyczną produkcją i firmy coraz liczniej poddają się tej presji.

Prawdziwe certyfikaty ekologiczne znajdziesz w sprawdzonych sklepach. Kupuj świadomie!

Moda na korzystanie z produktów ekologicznych oraz sięganie na wytwory rolnictwa ekologicznego nie słabnie, a wręcz staje się coraz istotniejsza w obliczu zagrożeń, jakie niosą za sobą zmiany klimatyczne. Rośnie świadomość dotycząca tego, jak dotychczasowe masowe sposoby produkcji przyczyniają się do niszczenia planety i jej zasobów naturalnych. Na logo żywności ekologicznej zwraca uwagę już nie tylko konsument, ale także producent, który chce posiadać odpowiedni certyfikat i w ten sposób trafić do szerszej grupy klientów.

Rozpoznanie autentycznego ekologicznego produktu może stanowić problem, jeśli nie wiemy, jakim symbolem powinien być oznaczony. Łatwo dać się nabrać na marketingowe hasła, które nie mają nic wspólnego z nadzorem jednostek certyfikujących i kryteriami dotyczącymi ochrony zdrowia i środowiska. Dlatego podczas świadomych zakupów warto zweryfikować symbol ekologiczny oraz skład podany na etykiecie. W przypadku zakupów internetowych należy stawiać na sprawdzone sklepy, do których należy Medme.pl, a które rzetelnie podają informacje o oferowanych produktach

Bibliografia

  • Zalewska-Turzyńska, M. (2016). Greenwashing jako zwodniczy komunikat marketingowy–w świetle teorii Wilbura Schramma. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 17(11.2), 383-392.
  • Andrykiewicz, A., Słonimiec, J., Łagutko, T., & Kolar, I. (2011). Ecolabelling jako proekologiczny instrument stymulacji popytu na rynek produktów konsumpcyjnych. Management Systems in Production Engineering, 5-9.
  • Siembida, K. (2020). Porównanie składu pomadek i balsamów do ust „eco”,„bio”,„natural” i „organic” ze „zwykłymi” pomadkami i balsamami do ust.
  • Kafel, P. Jakość ziół ekologicznych–wymagania, zasady, certyfikacja Quality of organic herbs–requirements, rules, certification.
  • Bostan, I. (2016). An analysis of the
Dagmara Pawlik
Artykuł napisany przez
Dagmara Pawlik
Absolwentka studiów magisterskich na kierunku filologia polska na Uniwersytecie Jagiellońskim. Przygodę z copywritingiem rozpoczynała od krótkich opisów produktów, dziś najchętniej tworzy dłuższe artykuły blogowe, nie tylko z branży medycznej - interesuje ją również wnętrzarstwo i teksty poświęcone kulturze. Prywatnie miłośniczka literatury non-fiction, dobrych kryminałów i rękodzieła. W ramach współpracy z Pharma Partner tworzy artykuły blogowe, opisy SEO produktów i marek.
Pokaż więcej